A pályaszolgálat
A mai, modern díjugrató versenyek követelményei között (szakszerûség, balesetveszély lehetõségének minimálisra való csökkentése, esztétika) kiemelt fontosságot kap az idõtényezõ. A versenyzõk, a nézõk és a média maradéktalan kiszolgálása szükségessé teszi a pontos, elõre tervezett idõbeosztást. Ebben szinte elsõ helyen kell szerepelnie annak az idõtartamnak, melyet a pályák átépítésére szeretnénk fordítani. Ahhoz azonban, hogy ezt tartani is lehessen, szükségünk van profi módon irányított, jól mûködõ pályaszolgálatosokra, akik a verseny elõtti naptól az utolsó utániig együtt dolgoznak a pályaépítõvel és a rendezõvel egyaránt.
Kikbõl áll egy jó pályaszolgálatos csapat? Lehetõleg lovas érzelmû, lovakhoz, lovassporthoz kötõdõ értelmes fiatalokból, akik alig várják annak lehetõségét, hogy tanulhassanak, hogy a pályán belülrõl élhessék meg a versenyek hangulatát. Legyenek motiváltak, az élmény és a tudás megszerzésének lehetõsége mellett ismerjék el munkájukat más formában is. (Ellátás, fizettség, szabadnap, elismert gyakorlat, egyéb jutalmazás). Legyen bennük is egy jó értelemben vett alázatosság, és nagy adag kitartás, mely segítségével napi 8-10 órát is képesek dolgozni, sokszor szélsõséges körülmények között is (kánikula, zuhogó esõ…). Mindenkor partnernek és nem „csicskásnak” vagy szolgának tekintendõk! Ha a csoport összetétele megengedi, inkább mellé –, mintsem az alárendeltségi viszony alakuljon ki a pályaépítõ és a pályaszolgálat tagjai között. Egy célért dolgoznak, sokszor több napon keresztül, alapvetõ kérdés tehát, hogy jól megértsék egymást.
Hány fõre is van szükség? Amennyiben minden szolgálatot e csapat lát el, úgy az optimális létszám 10 fõ körül van. A hangsúly elsõsorban a minõségen és nem a létszámon van. A sok ember nehezebben kezelhetõ, viszont öt szorgos „lovassal” csodákra képes az ember.
A pályaszolgálat eligazítása A feladatok megbeszélése és a félreértések elkerülése végett még a munka megkezdése elõtt meg kell tartani az elsõ eligazítást. Ennek során: - tisztázzuk a létszámot ill. kalkulálunk annak változásával (embermozgás) - ismertetjük az elõttünk álló feladatokat (napi, ill. hétvégi bontásban) - kijelöljük a munkacsoportokat - elkészítjük a szolgálati beosztást (feladatcserék, pihenõidõk…)
A pályaszolgálat feladatai Pályaépítéskor - akadályanyag csoportosítása, pálya mellé készítése (kézi és gépi erõ) - ezek esetleges apró javítása, tisztogatása (lemosás, leporolás) - akadályok pályára hordása, összeállítása, szintezése (kézi és gépi erõ) - a pályaépítõ segítése távolságméréskor (szalaggal való mérés) - számozás, zászlózás, dekorálás - vizesárok rendbetétele, feltöltése - talajkarbantartás (géppel, kézzel)
A verseny alatt 1. Be– és kiengedõ kapus A soron következõ lovas beengedése után a pályát lezárja, amíg az bent tartózkodik, majd biztosítja az újabb cserét. A sorompót mindaddig zárva kell tartani, amíg egyértelmûvé nem válik a lovas tudatos pályaelhagyási szándéka. Azonnal reagálnia kell a rendkívüli eseményekre. (pl.: mentõ azonnali pályára engedése)
2. Rudak, elmozdult elemek visszarakása - csak a lovasok cseréje alatt van munkavégzés - kivételt képez a rombolás, amikor azonnali, gyors helyreállítás szükséges - mindenki a rábízott akadályokért felel, de szükség esetén be kell segíteni a másiknak is - mindig az eredeti felsõ rúd kerüljön vissza a helyére - a rudak végei stabilan a kanál közepén nyugodjanak - egyenes, vagy kissé homorú legyen a felsõvonaluk, mintsem púpos - a megütött, de le nem esett rudakat is mindig ellenõrizni kell - gyanús ill. törött rudakat a lehetõ leggyorsabban ki kell cserélni - figyelni kell a biztonsági kanalak állapotát, észre kell venni és helyrerakni a félig kioldott kanalat - észlelni kell a kanál szélére kiült rudat is - minden elemnek (zászló, dekoráció is) ugyanarra a helyre kell kerülnie - a leendõ lovaglási útvonalra esõ rudakat a lehetõ leggyorsabban el kell távolítani - jelezni kell a zsûri által be nem látható helyen bekövetkezett hibákat - segíteni a vizesárokbíró munkáját (szalag, gyurma helyreállítása, nyom gereblyézése…)
3. Talajkarbantartás Homokos talajon az elugrási és érkezési terület állandó rugalmasságát és egyenletességét kell megõriznünk simítással és döngöléssel (taposással). Füves talajon a kivágott fûcsomók visszahelyezése és betaposása a leggyakoribb feladat.
4. Start és cél leintése Egy vagy két fõ külön eligazítást kap e feladatkörrõl, amennyiben a közremûködésük szükségessé válik a verseny során. A starter feladatai: - betájolni a startvonalat - a zsûri által jól látható helyen pozíciót foglalni (szemkontaktus) - csengõszóra a zászlót magasba emelni - a lovas megijesztése nélkül, határozott mozdulattal inteni, következetesen az orrvonal elõtt.
Célbíró feladata: Az utolsó elõtti akadály ugratásával egy idõben a zászlót a zsûri számára is jól láthatóan a magasba emelni, s a ló orrának célvonalba érésekor határozottan lecsapni.
5. Pálya átépítése, emelések, összevetés elõkészítése - új akadály kinyitása (zászlózás) - hármas kombináció egy elemének eltávolítása összevetéskor - emelés, szélesítés, felesleges akadályok lezárása, kihordása - start és cél esetleges áthelyezése
A verseny után - a pálya kiürítése, az akadályok lehordása a tárolóba - számok, zászlók, dekoráció összegyûjtése - talajkarbantartás - környezetrendezés
A pályaszolgálat helye a pályán A be– és kiengedõ ember a kapunál, oldalt állva helyezkedik el, hogy ne zavarja a lovasok mozgását. A starter és célba érkeztetõ ember a start ill. cél vonalában álljon a pályán mozgó lovas zavarása nélkül. A rúdrakók, ha külön hely nincs kialakítva (pályaépítõ ház „gomba”) lezárt akadályok, ill. egyéb védett pályarészek mellett helyezkedjenek el. Fedjék le a pálya egészét, helyezkedésük tegye lehetõvé a gyors és pontos munkavégzést. A fenti szempontok mellett a pályaszolgálat testi épsége ugyanazzal a súllyal esik latba, mint azoké, akiket õk szolgálnak. Biztosítsuk számukra a váltást (evés, ivás, pihenés…) idejére.
|